Friday, May 20, 2011

Susu 1 Malaysia - Korea tidak masuk senarai JAKIM..


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengesahkan pengeluar produk makanan Korea tidak termasuk dalam senarai pensijilan halal yang diiktiraf jabatan itu.  Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Hab Halal, Najibah Abdul Mutalib berkata, terdapat 26 negara yang mendapat pengiktirafan Jakim, antaranya Australia, Bangladesh, Brazil, Brunei, China dan Turki.


Menurutnya, pengguna yang ragu-ragu mengenai status logo halal boleh mendapatkan maklumat negara-negara tersebut di laman web www.halal.gov.my.

“Jakim menyediakan dua cara untuk syarikat luar memohon sijil halal, sama ada permohonan secara terus atau memohon daripada badan Islam yang dilantik Jakim. Kita telah melantik badan-badan Islam luar negara yang telah melalui proses pengauditan atau pemeriksaan secara terperinci.  “Proses tersebut adalah untuk menentukan sama ada badan Islam yang dilantik layak menjadi wakil kepada Jakim bagi menilai sebarang produk di negara mereka untuk diimport ke Malaysia,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Najibah berkata, Jakim sentiasa mengingatkan bahawa, syarat yang ketat dikenakan terhadap permohonan badan Islam yang baru kerana mereka adalah wakil Jakim yang bertindak bagi negara sendiri.

No comments:

Post a Comment