Saturday, June 11, 2011

Kes2 sepanjang Kerjaya..

Ni antara yang aku ingat la ya...

Kes 1

"Saya menyesal kawin dengan suami saya ni sebab dia tak penah bagi sokongan pada saya yang tak pandai masak ni. Kami kawin dah 3-5 tahun, saya memang tak pandai masak, tapi saya cuba jugak masak. Tapi setiap kali makan suami saya tak penah bagi sokongan untuk improve skill masak saya, dikutuknya lagi ada la, jauh sekali pujian. Saya sangat tertekan dan membuatkan saya jadi malas masak! Saya menyesal kawin tau, kalau tidak senang hidup saya, tak payah pikir nak senangkan hati orang je!

- bagi aku la takat tak pandai masak ni bukanlah masalah besar pun, benda boleh diperbaiki, boleh belajar pun. Tak yah nak menyesal-nyesal bagai....sebelum kawin tak nak asah bakat memasak tu betoi2 dah hang tau bakal suami tu cerewet pasal masak. Yang si suami tu pun, amboooiii....ego tinggi sungguh nooo....takkan la semuanya tak sedap kot. Takat goreng teloq mata tu pun buleh jadi tak sedap ka? Bagi la kata-kata semangat skit, sokongan dan dorongan untuk si isteri tu tajamkan lagi skill masak tu. Untuk sapa....untuk perut kita tu jugak...! Tak pandai masak pun dah 5 tahun kawin kannnnnn....

Kes 2

"Saya menyesal kawin dengan suami saya ni, sebab selepas kawin baru saya tahu rupanya dia tak boleh membaca! (haaa...aku dah menganga luas dah...dan aku tak tau cerita selanjutnya sebab sibuk mengomen sendiri...hahaha)

- pendapat aku pulak, lebih kurang cam tak pandai masak tu la, kan boleh belajaq lagi pastu. Tak yah malulah kan...bukan dengan orang lain pun, isteri sendiri jugak, cuma ego tu kena rendahkan sikit la. Ishhh....ni zaman millenium dah aih....awat yang dok biaq diri berkepuk berkulat dalam perigi buta tuu? Yang si isteri tu pulak....jangan la menyesal, tak baik, mungkin ada sebab kenapa dia tak belajaq/sekolah dulu. Sekarang ni jadi kewajipan isteri la pulak memajukan suami tu, dapat pahala wooo! Jangan la terus kondem dia macam kena gelek stemrol tu, dah la kemek, penyek pulak lagi, sian dia...sama-sama la perbaiki diri kan. Dulu2 masa bercinta memang tak nampak semua tu....rabun bukan buta. Tah2 family yang arrangekan jodoh depa kot....hehehe

Kes 3

"Saya menyesal kawin dengan suami saya ni, sebab selama 5 tahun kawin dia tak penah bagi duit belanja untuk saya, anak-anak dan jugak isi rumah! Semuanya saya tanggung sendiri. Suami tak penah hulur sesen pun dari gaji dia, padahal gaji dia besar! Mungkin sebab saya pun bekerja dan saya mampu buat sendiri. Saya tak tau dia buat apa dengan gaji dia. Saya tak la mintak sebab nak jaga hati dia, tapi tu lah...saya lah yang uruskan perbelanjaan seisi rumah. Saya menyesal sangat kawin, kalau tidak saya dah kaya raya dah! (ayat ni tak tahan ni..hahaha) 

-haaaa....yang ni payah sikit aku nak tolak ansuq! Baik tak yah jadi laki kalau gitu, nak hidup senang lenang sorang2, macam orang bujang tak dak anak bini. Tapi bila balik rumah, melantak makan tak hingat, patah katil abih, anak keluaq berderet! Tu puunnnn....tak segan silu noo bini dok keluaq semua belanja rumah, yang dia balik goyang t*l**! Heiii...aku geram sungguh laki lagu ni, orang berbini, dia pun nak berbini, tapi pentingkan diri sendiri! Kerat buanglah! Yang bini dia pun bangang gak....ada ka tak mintak duit sebab nak jaga hati suami!! Konpem syurga la hang kannnn! Kan ka isteri disuruh curi duit suami sekiranya tidak diberi untuk perbelanjaan rumah! Sampai camtu sekali tau, isteri tak salah langsung kalau dia ambik duit suami tanpa kebenaran untuk kegunaan belanja rumah. Tapi si isteri ni tadi, tak sampai hati, dia lagi sanggup keluaq duit sendiri, maklum la orang bekerja la katakan, gaji besaq jugak kot... takpun bila dia hint2 nak duit, laki dia bantai dia anak beranak, mana nak tau kan, dia tak cerita la pulak tadi. Tu puunnnn buleh bertahan sampai 5 tahun lebih gak tuuuu....

Aku bukanlah nak jadi batu api hasut sana sini pasal ni kan...tapi kalau pikiaq secara logiknya pun....takkan la atas sebab-sebab yang kecik (kecuali kes 3) camni pun depa nak menyesal kot kan. Tak baik ooo menyesal kawin....kita dah sah akadnya. Kecuali kes-kes berat kan, macam kes 3 tu, kes curang....haaa susah la skit nak tolerate. Tapi pun, sungguh jugak, mana la kita nak tau perangai sebenaq pasangan kita melainkan selepas kawin baru la semuanya terkeluaq seketoi-seketoi. Mungkin perlu jugak kot rasa penyesalan tu, sebab tak siasat abih2 sebelum kawin....dah cinta nih, apa pun tak nampak dah. 'Kalau bukan dengan dia, saya tak nak kawin dah sampai bila2!' Hahahaha..time tu la, sekarang ni kalau busuk hapak pun, hg peluk cium la jugak kannnn.... dah yang tu ja yang ada pun....waarggkahakahkahkah

No comments:

Post a Comment