Saturday, April 16, 2011

Allah berfirman dalam sebuah Hadis Qudsi, dipetik dari Kitab Al-Mawa'iz karangan Al-Ghazali :-

Wahai anak-anak Adam,
Aku hairan kepada orang-orang yang yakin dengan kematian, bagaimana ia masih bergembira?
Aku hairan orang yang percaya adanya hari perhitungan, tetapi ia masih leka mengumpul harta,
Aku hairan orang yang yakin dengan alam kubur, bagaimana ia masih ketawa?
Aku hairan orang yang yakin tentang hari akhirat, bagaimana ia masih lagi leka?
Aku hairan orang yang yakin tetang dunia ini akan musnah, tetapi ia tetap tenang diatasnya.
Aku hairan kepada orang-orang yang alim lidahnya tetapi jahil tentang hatinya.
Aku hairan kepada orang yang membersih dengan air tetapi ia tidak membersih dengan hati.
Aku hairan dengan orang yang suka mengambil tahu tentang keburukan orang lain, sedangkan ia lupa pada keburukan dirinya,
atau orang yang tahu sesungguhnya Allah akan membongkar segala maksiat yang ia lakukan,
atau orang yang tahu ia akan mati keseorangan dan bersendirian di dalam kubur dan akan di hisab berseorangan, bagaimana ia masih lagi bersuka ria bersama manusia?
Tidak ada Tuhan selain dari Aku dan Muhammad itu hamba-Ku dan Rasul-Ku....


No comments:

Post a Comment