Thursday, February 3, 2011

‘Mood’ Peperiksaan: Salam Imtihan


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamua’laikum wbt.

Hmm… Dah 2 hari saya tak pergi perpustakaan. Ternyata tidak selesa dan kurang bersemangat. Peperiksaan akhir semakin menjelma. Siapa tak bimbang dengan peperiksaan. Lagi-lagi saya yang buat kali terakhir menduduki peperiksaan akhir di KUIS. Perasaan berbaur macam-macam.

Sewaktu menulis post ini, saya masih lagi ditingkat 6 parcel 4. Ramai kawan-kawan khusyuk mentelaah pelajaran masing-masing. Entah kenapa dalam waktu yang begitu terhad sebegini saya masih lagi mencuri masa untuk menulis sesuatu di dalam blog yang dah lama tak dikunjung.

Malas sangat nak update, saya usaha untuk mencari tulisan-tulisan menarik untuk ditampal (copy & paste).Perasaan. Tiba juga waktunya berada ditahun akhir. Macam igauan. Hakikatnya mimpi yang bakal indah. Cuma, jalan cerita ditahun akhir memang memeritkan. Masa, tenaga dan nafas terasa seperti tidak cukup. Hmm… Mengeluh dalam menyantui sirah kampus saya di Bandar Seri Putra ini.

Tetapkan halatuju yang jelas dan bersemangat menempuhinya! Inilah yang sentiasa saya fikirkan diwaktu tambahan ini. 7 Februari dah mula peperiksaan pertama, Occupational English (subjek Sir Shahrul). Moga Allah SWT mempermudahkan segalanya, untuk saya dan anda semua, amin.

3 perkara yang menjadi pedoman dan peringatan untuk saya terus berusaha. asgment arab, video yg blom siap lg, Bi klip video, Mock Trial dan  ulangkaji subjek-subjek untuk peperiksaan terakhir. Huh… Memang penatkan?
Moga Allah SWT memelihara hati, perasaan dan emosi untuk sentiasa berharap pada-Nya.

Oh… Ye. Cerita di dalam perpustakaan. Inilah yang saya monologkan setiap kali hadir ke perpustakaan dimusim peperiksaan. Saya bimbang. Saya keliru. Saya rasa kasihan. (jangan lupa ambik soalan-soalan yang lepas dan buat latihan) Moga Allah SWT membenarkan niat baik kita semua.

Ingatlah! Tiada kompromi dalam menuju redha Allah SWT. Apatah lagi kejayaan yang kita idami selama ini. Jagalah batasan dalam mengadakan perbincangan. Apa yang kita ingin memiliki adalah kejayaan yang diberkati. Diberkati. Diberkati.

Kita qudwah kepada mereka diluar dan kita juga memahami agama-Nya, Islam sebagi ad-Din.
Cukuplah perkongsian singkat ini.

Sekadar berkongsi rasa hati untuk menuju kebaikan Ilahi. Apa-apa pun, mari KITA sama-sama menuju kejayaan yang akan dihadiahkan kepada Ibubapa tercinta dikampung sana dan hadiah untuk membuktikan bahawa Muslim itu sentiasa HEBAT.

Muslim terus HEBAT!

Salam imtihan, biltaufiq wa an-najah, amiin.

3 comments: